Friend

Gossip

Gossip har udviklet sig fra sladder til forretning

Vi skal bestemt ikke mange år tilbage i tiden, før gossip var noget, som var tilegnet ganske få blade og medier. I dag er det dog helt anderledes, da det er de absolut færreste medier, der endnu ikke har taget gossip til sig og er begyndt at investere en god mængde af både deres tid og deres medarbejdere i at udarbejde gossip, som de kan publicere på deres websteder. Det kan være svært at se, for dig, der ikke har den store interesse for sladder og heller aldrig kommer til at have det, hvorfor det skulle være relevant for et medie som f.eks. BT, at dele nyheder om stjerne fra diverse realityshows, da det før i tiden primært var noget, der hørte de forskellige ugeblade til. Derfor følger der en forklaring om, hvordan gossip er blevet til den helt store forretning for de forskellige mediehuse her i Danmark.

Sådan tjener medierne penge på gossip

Det kan være svært at se, hvordan medierne kan tjene penge på at skrive artikler, der reelt set ikke giver deres læsere anden værdi end, at de får noget sladder om én af de tidligere deltagere fra Paradise Hotel eller én af de nuværende deltagere fra de utallige andre realityprogrammer, der kører på dansk TV. Det handler dog lige netop om, at det ikke er andet end sladder og det er derfor også information, som de kan skabe en samtale med deres venner og veninder om, hvis man sidder til en fest og ikke lige får lyst til at dræbe stemningen ved at tale om et politisk aktuelt emne eller lignende. Det er dog langt fra den eneste grund til, at medierne kan tjene penge på den slags indhold, men det er dog én af de primære årsager til det.

En helt anden grund er nemlig, at de ligeledes også har mulighed for at tjene penge på, at deres indhold går viralt. Der er nemlig rigtig mange, der er villig til at dele mere eller mindre ligegyldigt indhold på de sociale medier, hvilket er med til at gøre det meget mere attraktivt for de danske tabloid-medier at arbejde med gossip. Hvis de kan tiltrække en masse gratis trafik til deres website ved at publicere en artikel, der omhandler Amalie fra Paradise eller Gaz fra Geordie Shore, så er der ikke nogen tvivl om, at det er noget, som de med glæde vil gøre, da de tjener deres penge på sidevisninger, eftersom det oftest er antallet af sidevisninger, der afgør, hvor meget de kan afregne til deres forskellige annoncører – og det er selvfølgelig også derfor, at der er rigtig mange medier, der på det seneste er hoppet med på gossip-vognen.

Sådan tjener medierne penge på gossip

Det er de færreste medier, der ikke har en meget velbesøgt hjemmeside, som de bruger til at tjene penge. De afregner oftest pr. tusinde visninger med deres annoncører, hvilket betyder, at de f.eks. kan sælge en bannerplads på deres hjemmeside med 100.000 visninger til en bestemt pris, hvorefter de har mulighed for at skifte til et nyt banner. Det betyder altså, at des mere trafik, de kan trække ind på deres hjemmeside, des flere penge har de mulighed for at tjene. I og med, at medierne længe har fundet ud af, at gossip er en fantastisk kilde til at trække trafik ind på deres hjemmeside, så er det også noget, som de arbejder med i langt højere grad end før, da det faktisk er en direkte kilde til at de kan tjene flere penge på deres online-del – og det er de naturligvis alle sammen interesseret i!

Hvad mener du?